To pitch or not to pitch…

Pitch

To pitch or not to pitch…

Blog

Pitchen, ik heb er een haat-liefdeverhouding mee. Want natuurlijk is het gaaf als je door een ontwikkelaar gevraagd wordt je visie los te laten op een nieuw te ontwikkelen bouwproject. Uitgenodigd worden betekent dat je op de kaart staat en dat er iets van je bureau verwacht wordt. Maar tegelijkertijd brengt het veel druk met zich mee. Het ontwikkelen van een goed gefundeerde presentatie kost ons al gauw 100 uur onderzoeken, graven, spitten en vormgeven. Een flinke investering, die niet zomaar is terugverdiend.

Het lastige met pitches is, dat de uitvraag vaak op tal van manieren te interpreteren is. De ontwikkelaar staat meestal ook nog maar aan het begin van een project, waardoor de kans dat we met onze ideeën en voorstellen de plank misslaan best aanwezig is. Daarom vragen wij altijd door voordat we de uitdaging aangaan… of niet. Want ook wij verkopen weleens NEE. Niet omdat we het hoog in de bol hebben, maar omdat we inmiddels heel goed weten waar wij goed in zijn en welke waarde wij kunnen toevoegen als het gaat om echt goede en effectieve vastgoedcommunicatie.

De afgelopen jaren hebben we de meeste pitches gewonnen. Juist omdat we de uitvraag goed fileerden en doorvroegen voordat we aan het werk gingen. We verloren er natuurlijk ook een paar. Omdat het andere bureau betere ideeën had, een slimmer voorstel deed of simpelweg goedkoper was. Maar afgewezen worden omdat we een groen logo voorstelden, terwijl de opdrachtgever meer van rood hield, blijft steken. Hoe serieus worden we dan genomen? Om nog maar te zwijgen over die ene pitch waaraan we meededen, maar waarvan we nooit meer wat gehoord hebben.

Meedoen met een pitch is soms dus best tricky. Maar het houdt ons ook scherp. Omdat het ons dwingt goed na te denken over wie wij nu eigenlijk zelf zijn en waar we voor staan. Dat soort vragen borrelen tijdens een pitch vanzelf bij ons op. En dat maakt ons nog relevanter voor onze opdrachtgevers. Maar hoe leuk jij als potentieel nieuwe klant ook bent; uiteindelijk pitchen we niet voor jou, maar voor de toekomstige koper of huurder van jouw nieuw te ontwikkelen bouwproject. Die willen we graag meenemen op een inspirerende klantreis van eerste idee tot en met de sleuteloverdracht. Heb jij die eindklant ook voor ogen bij alles wat je ontwikkelt? Dan is ons antwoord op de vraag to pitch altijd JA.